Retur & Byte

Du har fått det mest spännande paketet! Vi uppmuntrar dig att prova dina varor så snart du får dem. 


Ready-to-wear, Brudslöja och Klänningsgarderob

Retur eller byte måste vara oss tillhanda inom 14 dagar från det datum då din beställning togs emot. 

Returporto: använd förtryckt etikett och lämna till DHL eller PostNords serviceställe. Returporto inom Sverige är 99 sek för brudslöjor, klänningsgarderob och toppar, och 149 sek för brudklänningar och brudkjolar. Returporto inom EU-länder är 270 sek för brudslöjor, klänningsgarderob och brudtröjor och 400 sek för brudklänningar och brudkjolar. För returporto från länder utanför EU, vänligen kontakta vår online assistent eller via e-post info@esterfranke.se 

Återbetalning eller byte: Den returnerade varan får inte användas, bäras, tvättas, ändras eller skadas, inget smink, ingen parfym, ingen synlig användning, saknade originaldelar, tillbehör, originalförpackning och etiketter. Efter att vi har tagit emot den returnerade varan kommer återbetalning och byten att vara tillgängliga när den passerar kvalitetskontrollen. 

Om kvalitetskontroll misslyckas, kommer vår kundservice att kontakta dig för alternativ. Du är ansvarig för belopp av produkter, fraktkostnad som returneras till dig och hanteringsavgift upp till 20 % av din beställning.


Made-to-order, 

Ready-to-wear med justering service & 

Ej-returnerbar och ej-utbytbar produkter

7-dagarspolicy: Om din vara är specialtillverkad, kundanpassad eller med ändringsservice måste du meddela oss via e-post info@esterfranke.se inom 7 dagar om det finns några funderingar.

Varje brud har individuella mått så storleken varierar från kvinnor till kvinnor och varje klänning genomgår en fin tillverkningsprocedur i enlighet därmed. Därför är beställningsvaror ej återbetalningsbara och ej utbytbara såvida det inte är ett tillverkningsfel. Du kan avbryta din beställning inom 7 dagar efter beställningen. Efter 7 dagar är avbokningsavgiften 20 % av totalpriset och 100 % efter 14 dagar för att täcka vår administration, materialallokering och produktionsplaneringskostnader. 

Vi uppmuntrar dig att prova dina brudkläder så snart du får den och informera oss inom 7 dagar via e-post eller onlinehjälp om du är orolig. I händelse av förändringar kommer vi gärna med förslag så att du kan ta det till din lokala skräddare nära dig. Eventuella justeringar eller ändringar som behöver göras på dina brudkläder är på kundens bekostnad.

 I den osannolika omständigheten är dina brudkläder defekta, de skulle vara kvalificerade för utbyte eller reproduktion följt av vår 7-dagarspolicy. Vänligen mejla följande information till info@estherfranke.se för returfraktsedel. Returfrakt är på vår kostnad. 

  • Ordernummer
  • Ditt namn, e-postadress och telefonnummer
  • Bilder och beskrivning av defekterna 

Ett utbyte eller en reproduktion kan bearbetas efter vår kvalitetskontroll och kommer att skickas till vår kostnad. Vi kommer att kontakta dig för alternativ, hålla dig uppdaterad och skicka ett e-postmeddelande med ett nytt spårningsnummer. Om leveranstiden för utbyte eller reproduktion är mindre än 1 månad från ditt bröllop, kommer vi att utfärda en återbetalning.


Ej kvalificerad retur & nekad leverans

En icke kvalificerad avkastning definieras som: 

  • Paket som tas emot av oss efter 14 dagar från det datum kunden tog emot. 
  • Paket vägras av kunden under ett leveransförsök. Om leverans avvisas av misstag, kommer vi att skicka tillbaka paketet till kunden igen på kundens bekostnad på begäran eller överväga en ej kvalificerad retur och under förutsättning av dess policy. 
  • Paket som returneras om kunden har flyttat utan att ge oss rätt leveransadress. 
  • Retur skickas som avhämtad försändelse utan förtryckt etikett tillhandahållen av oss, till exempel till DHL service points och PostNord ombud.

I de flesta fall kommer ej kvalificerad retur att nekas och skickas tillbaka på kundens bekostnad och kredit eller ersättning kommer inte att utfärdas. Ibland kan icke kvalificerade returer övervägas från fall till fall, helt efter Esther Frankes gottfinnande. Om en retur accepteras av oss förbehåller vi oss rätten att ta ut upp till 20 % hanteringsavgift utöver eventuella fraktkostnader som är förknippade med beställningen inklusive den ursprungliga fraktkostnaden för varor med fri frakt. 


Missbruk av returpolicy

Vi förbehåller oss rätten att neka retur eller byte på alla beställningar som inte uppfyller våra krav på returpolicy. Kunder som begär upprepade returer kommer att blockeras från att göra ytterligare köp. 


Returer för produkter skadade under frakten

Se till att inspektera dina paket för eventuella skador vid leveranstillfället. Om skadan är synlig, vägra INTE paketet eftersom det kommer att betraktas som en ej kvalificerad retur. Öppna istället lådan och kontrollera om produkten/produkterna också är skadade. Om det finns skador på själva produkten, ta några bilder på den skadade produkten och förpackningen och följ returpolicyn som beskrivs nedan. 

1. Mejla följande information till info@esterfranke.se. 

  • Ordernummer
  • Ditt namn, e-postadress och telefonnummer
  • Detaljerad beskrivning av skadan
  • Några bilder på den skadade produkten och förpackningen

2. Packa och skicka

  • Se till att behålla originaldelar, tillbehör, förpackningar och etiketter för inspektion, utredning och försäkringsanspråk. 
  • Kasta inte eller ändra produkten eller förpackningen. Den måste vara i samma skick som den mottogs för att vi korrekt ska kunna fastställa att skadan berodde på frakt och inte på någon annan orsak.
  • Om originalförpackningen är allvarligt skadad, lägg den skadade förpackningen i en annan säker behållare för post. Vi kan inte acceptera anspråk på fraktskador om något av förpackningen eller innehållet har ändrats eller kasserats.
  • Använd den förtryckta returetiketten för att skicka, eller så tillhandahåller vi den via e-post.

3. Byte, Reproduktion & Återbetalning

Ett utbyte eller en reproduktion kan bearbetas efter vår kvalitetskontroll och kommer att skickas till vår kostnad. Vi kommer att kontakta dig för alternativ, hålla dig uppdaterad och skicka ett e-post meddelande med spårnings numret för den nya försändelsen. Om leveranstiden för utbyte eller reproduktion är mindre än 1 månad från ditt bröllop, kommer vi att utfärda en återbetalning.